Pankit

Tästä osiosta löydät tietoa eri pankkien sähköisistä palveluista ja verkkopankkitunnuksien hankkimisesta.

 

Säästöjä verkkopankin avulla

Voit säästää huomattavasti palvelumaksuissa ja matkakustannuksissa asioimalla pankeissa sähköisesti. Näin siitä syystä, että verkkopankissa ei ole laskukohtaisia palvelumaksuja kuten pankissa laskuja maksettaessa. 

 

Verkkopankkien mobiiliversiot

Verkkopankkien mobiiliversiot (tehty tableteille ja älypuhelimille) ovat erittäin turvallinen tapa asioida pankissa. Mobiiliversiot ovat yleensä myös paljon yksinkertaisempia ulkonäöltään ja käyttökokemukseltaan kuin PC-tietokoneille tehdyt versiot.

 

Maksaminen laskun viivakoodin ja mobiililaitteen kameran avulla

Useiden pankkien mobiiliversioissa voit käyttää laskujen maksussa apuna tablettisi tai puhelimesi kameraa. Yleensä löydät tämän ominaisuuden mobiilipankkisovelluksestasi joko viivakoodin näköisen symbolin takaa tai sanan "Vivakoodi" takaa. Osoittamalla laskun viivakoodia laitteen kameralla, laskun tiedot tulevat automaattisesti ja varmasti oikein laitteeseen. Tämän jälkeen sinun tarvitsee vain vahvistaa lasku pankkitunnuksillasi. Helppoa, eikö!

 

Nuorten pankkiasiointi ja verkkopankkitunnukset

Eri pankkien käytännöt vaihtelevat verkkopankkitunnusten antamisen ikärajan suhteen. Esimerkiksi OP:ssa 15 vuotias voi avata oman tilin tietyin ehdoin. Ole yhteydessä omaan pankkiisi, niin saat aiheesta tarkempaa tietoa ja apua verkkopankkitunnusten hankkimiseen.

 

Nordea

Tästä linkistä löydät Nordean ohjeet mobiilipankin ja tunnuslukusovelluksen käyttöön.

Lue lisää

Osuuspankki

Tästä linkistä pääset OP:n verkkopankin opastussivuille.

Lue lisää

Säästöpankki

Tästä linkistä pääset Säästöpankin verkkopankin opastussivuille.

Lue lisää

Toisen henkilön valtuuttaminen hoitamaan pankkiasioita

Tästä linkistä pääset Finanssivalvonnan sivustolle, jossa kerrotaan, miten voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan pankkiasioitasi puolestasi.

Lue lisää

Täysi-ikäisen edunvalvonta – ohje

Tästä linkistä avautuvassa oppaassa on tietoa täysi-ikäisen henkilön edunvalvontaan liittyvistä kysymyksistä. Tieto voi olla tarpeen esimerkiksi läheisen henkilön sairastuessa tai ikääntyessä niin, ettei hän enää kykene huolehtimaan omista talousasioistaan. Tietoa voi myös hakea henkilö, joka haluaa itse varautua oman terveydentilansa heikentymiseen.

Lue lisää

Pankki- ja vakuutusasiat kuolinpesässä

Tästä linkistä avautuu opas pankki- ja vakuutusasioiden hoitoon kuolinpesässä.

Lue lisää